PENTYLENE GLYCOL UNTUK KULIT

Pentylene Glycol

Image result for Pentylene Glycol

Pentylene Glycol adalah humectant sintetik yang digunakan dalam kosmetik dan produk kecantikan yang juga digunakan sebagai pelarut dan bahan pengawet. Ia adalah kedua-dua air dan larut minyak dan mempunyai sifat mengikat kelembapan dan antimikrobial.

Ramai diantara pengguna yang mencari cara untuk merawat kulit kering dan berkpeluh mungkin akan menemui ramuan sintetik yang dipanggil Pentylene Glycol. Bahan kimia ini selalu dirumus menjadi krim kulit dan pelembab, kerana keupayaannya membantu kulit mengekalkan kelembapan. Sebagai tambahan kepada sifat-sifat humectantnya, Pentylene Glycol juga dikatakan mempunyai kesan anti mikroba, yang dapat membantu menjaga formula kulit lebih kuat lagi. Walau bagaimanapun, beberapa kajian menunjukkan bahawa Pentylene Glycol mungkin membahayakan kulit dan badan. Sebagai contoh, memilih data menunjukkan bahawa bahan kimia ini boleh menyebabkan ketoksikan dalam jumlah yang tinggi, sementara kajian lain menunjukkan kerengsaan kulit yang berpotensi. Kerana isu-isu yang berpotensi yang berkaitan dengan ramuan ini, pengguna dengan kulit yang sensitif atau sejarah ruam boleh mendapat manfaat daripada produk yang mempunyai Pentylene Glycol dengan pakar dermatologi mereka, sebelum digunakan.

Image result for Pentylene Glycol
#GAMBARAN SAINS TENTANG PENTYLENE GLYCOL#

Bagaimana Pentylene Glycol Digunakan?

Pentylene Glycol biasanya digunakan sebagai agen penyaman kulit, kerana keupayaan untuk membantu kulit menarik dan mengekalkan kelembapan. Oleh itu, ia tergolong dalam kategori bahan penjagaan kulit yang disebut humectants. Ramuan lain dalam kumpulan ini(humectants) ialah madu, lidah buaya, gliserin dan Pentylene Glycol, antara lain.

Image result for madu
            #MADU#

Image result for aloe vera
         #ALOE VERA#

Image result for gliserin
           #GLISERIN#

Selain itu, Pentylene Glycol juga mempunyai ciri-ciri anti mikroba yang boleh menjadikannya tambahan yang berharga bagi produk yang mudah terdedah kepada pencemaran mikroorganisma.

Image result for antimikroba
#MIKROBA#

Walau bagaimanapun, penting untuk diperhatikan bahawa tidak biasa bagi Pentylene Glycol sebagai bahan utama dalam formulasi penjagaan kulit. Sebaliknya, bahan kimia ini sering ditambah sebagai pelembap tambahan kepada krim, atau produk penjagaan kulit yang lain, untuk memperbaiki keadaan kulit dan meningkatkan tekstur kulit.

Kesan Sampingan Pentylene Glycol.

Tiada kesan sampingan yang serius yang dipercayai dikaitkan dengan Pentylene Glycol, dan ia dimasukkan secara meluas dalam banyak penjagaan kulit dan produk penjagaan diri. Walau bagaimanapun, beberapa kajian menunjukkan bahaya ketoksikan yang berpotensi apabila sejumlah besar bahan kimia ini memasuki badan. Walaupun penting untuk diperhatikan bahawa jumlah tipikal Pentylene Glycol dalam krim muka atau badan biasanya tidak mencapai tahap tumpuan yang tinggi.

Walau bagaimanapun, pengguna yang menggunakan lipstik atau balsem bibir yang mengandungi  Pentylene Glycol mungkin ingin bersenang-senang dengan apa yang telah mereka gunakan,tetapi berhati-hati lah kerana produk itu boleh secara tidak sengaja dimakan semasa di bibir.

Di samping itu, beberapa kajian menunjukkan bahawa Pentylene Glycol boleh menyebabkan kerengsaan kulit pada pengguna dengan kulit sensitif. Oleh itu, adalah idea yang baik untuk melakukan ujian patch pada bahagian kulit yang tidak mencukupi sebelum menggunakan produk dengan ramuan ini(Pentylene Glycol) di seluruh badan.

Produk yang Mengandungi Pentylene Glycol.

Banyak produk mengandungi Pentylene Glycol, kerana ramuan ini telah mendapat penerimaan luas dalam industri penjagaan kulit dan dianggap mempunyai kesan sampingan yang agak sedikit. Sebagai contoh, bahan kimia ini sering dimasukkan dalam item seperti krim undereye, topeng muka, kuku, pelindung matahari, krim BB, dan banyak lagi.

Satu produk yang mengandungi ramuan ini ialah Alora Oribelle Foundation. Foundatin ini direka untuk melembapkan kulit muka , dan boleh menjadi sangat berguna semasa musim sejuk atau panas dan bagi mereka yang mempunyai kulit terlalu kering.Foundation ini juga telah diperhatikan bahawa jumlah tipikal Pentylene Glycol mencapai tahap tumpuan yang tinggi. Sebagai tambahan kepada Pentylene Glycol, Alora Oribelle Foundation ini mengandungi bahan pelembap lain seperti gliserin, trigliserida capric, dan natrium hyaluronat.

Satu lagi produk penjagaan kulit dengan Pentylene Glycol adalah krim kedai ubat bernama CVS Extra Pelembab untuk Kulit Kering Ekstra. Foundation ini juga direka untuk menangani gejala kulit kering yang teruk. Pentylene Glycol adalah hanya satu daripada banyak bahan kimia pelembab dalam perumusan ini, yang juga termasuk dicaprylyl eter, glyceryl dilaurate, dan gliserin.

Pengguna yang bergelut dengan jerawat boleh menemui Pentylene Glycol dalam produk seperti Clarisonic Daily Clarifying Cleanser. Matlamat pencuci ini adalah dengan berkesan mengeluarkan kotoran dan minyak dari permukaan kulit, tanpa pengeringan. Sebagai tambahan kepada Pentylene Glycol, formulasi pembersih ini termasuk bahan-bahan seperti asid laktik, untuk mengelupas kulit dengan lembut; asid salisilik, untuk membersihkan liang; dan tocopheryl acetate, derivatif vitamin E yang membaiki kerosakan kulit dan bertindak sebagai pengawet semula jadi dalam produk penjagaan kulit muka.

Alora Oribelle Foundation



KEISTIMEWAAN ORIBELLE FOUNDATION
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✔️SPF 50/PA+++
✔️Full Coverage
✔️Kaya Dengan Vitamin E Dari Argan Oil
✔️Mengandungi Vitamin C
✔️Mencerahkan Kulit ( Kesan Segera Tak Sampai 5 Minit )
✔️Natural Look ( Tidak Terlalu Tebal Dan Tidak Bercampuk ) 
✔️Bersifat Merawat ( Melebatkan Dan Menghaluskan Kulit ) 
✔️Tekstur Ringan, Wangi, Lembut & Halus di muka
✔️Makin Berpeluh makin Glowing
✔️Boleh digunakan dgn apa saja Skin care & mekap
✔️Cepat & Mudah meresap dgn kulit
✔️ Suci Dan HALAL
.
KHASIAT BONUS
➖➖➖➖➖➖➖
✔️Jerawat Kecut seawal 3 hari
✔️Jeragat Pudar seawal 7 hari
✔️Kulit Kusam Berseri seawal 24 jam
✔️Efek Flawless & Glowing sepantas 59.99 saat
✔️Anti Minyak
✔️Anti Peluh
✔️Anti Penuaan (Awet Muda)
✔️LULUS KKM

Jika berminat nak order atau mempunyai sebarang petanyaan boleh terus whatsapp ke nombor agen-agen Alora hanya menekan link dibawah sahaja...
⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊ ⇊



Comments

Popular Posts